Historia

Välkommen till DMCK Fridas hemsida.

 

Historia

 

Dorotea Motorcykel Klubb FRIDAS, 25 år.

1974—1999

Tänk dig känslan i magen då man lägger ner motorcykeln i en kurva eller dofter av alla dess slag som strömmar genom hjälmens luftintag, ja, alla mc fantaster vet hur livet på en mc känns. Vissa uppskattar farten andra den lugna friheten…att bara finnas till, men även gemenskapen och kamratandan spelar en viktig roll. Det var kanske det som fick ett 20-tal ungdomar att ta beslutet att bilda en egen motorcykelklubb i Dorotea.

Bildandet av klubben

Året var 1974, den 22 april. På medborgarhuset samlades de som var motorcykelintresserade samt turistintendenten Rune Olsson som ledde mötet. Diskussionen var att få bilda en egen motorcykelklubb i Dorotea. Rune Olsson tyckte att det var dags att starta något slag av motorklubb, efter som intresset i Dorotea var mycket stort. Initiativet hade kommit från motorcykelägarna själva. Rune Olsson hjälpte motorcykelentusiasterna med stadgarna. Den första interim styrelsen bildades.

Jan Lövgren, ordförande

Carina ”Nina” Oscarsson, sekreterare

Christer Oscarsson, kassör

Gunnar ”Nicke” Lindahl, vice ordförande

Torsten Jonsson, vice sekreterare

17 knuttar, knuttor och spättor gick med i Dorotea Motor Cykel Klubb, för att bli en trogen medlem…det enda som saknades var en egen klubblokal…

Tvätteriet

Tvättinrättningen gamla lokaler i Dorotea samhälle stod tomma och med hjälp av Rune Olsson kunde Dorotea Motor Cykel Klubb få hyra tvätteriet av Bengt Nordlund för 3000 kronor per år, men på ett villkor, och det var att det inte fick bli en massa tomgångskörning på gården utanför.

Än var inte alla problem lösta. Det fanns massa gamla tvättmaskiner och en mangel i lokalen och det var inte det lättaste att få ut. För att få ut mangeln behövdes det sex man samt Rolf Sörells timmerlastare. Sen behövdes det tas bort några gamla rörledningar och även några hål i väggarna behövdes tätas. Därmed var lokalen klar för användning. På bottenvåningen blev det ett garage och på övervåningen en klubbstuga.

Klubben utökades snart och det tillkom även en hel del passiva medlemmar och supporters, av vilka somliga visade större intresse för ölöppnaren än skiftnycklar. Detta bidrog med till ovidkommande verksamhet började få irriterande dimensioner och styrelsen satte snart stopp för detta.

För att bli medlem i klubben fick man i princip komma med sin hoj samt göra en skriftlig ansökan hos styrelsen, som hade fått klubbmedlemmarnas förtroende att själva välja in nya medlemmar. Hade man ingen mc, fick man endast vara med om man lovade att utföra arbeta för klubbens räkning.

Korsele

Löftet om en egen klubblokal utanför Dorotea i Korsele efter Bellviksvägen, blev verklighet i augusti 1975.

Stugan tillhörde Åke Johanson och stod på SCA:s mark. Stugan arrenderades av scoutföreningen som för tillfället inte hade något intresse för stugan. Rune Olsson tyckte därför att det skulle bli en lämpig klubbstuga för medlemmarna i mc klubben. Stugan hade stått tom i flera år innan motorcykelklubben kom över den.

Frida Nensén, som hade en stugby och ett litet fik på andra sidan av Bergvattenån, Korsele, tyckte inte alls om idén att en massa bråkstakar till mc knuttar skulle hyra stugan. Frida tyckte att skoterklubben skulle få tillgång till stugan i första hand. Hennes gentemot mc-klubben var i själva verket en rädsla för knuttarna. Det hela slutade med att knuttarna fick stugan i Korsele och skoterklubben fick sin klubbstuga uppe i Sagatun.

Frida var fortfarande lite skeptisk till dem nyinflyttade knuttarna. Klubbmedlemmarna fikade ett antal gånger hos Frida som för jämnan hade nygräddade vofflor. På detta viset lärde dom känna varandra bättre och Frida insåg nog ganska snart att det inte var någon fara. Frida vågade till slut hälsa på dessa ”bråkstakar” i klubbstugan. På årsmötet 1975 kom klubbmedlemmarna överens om att döpa om klubben till Dorotea Motor Cykel Klubb FRIDAS.

Korsele blev den nya mötesplatsen och på sommaren bodde knuttarna uppe på övervåningen där man hade ställt i ordning sovplatser. Lars Åke Öhlund och Rune Thomasson var några av dem. Även en massa turister slog upp sina tält runt stugan och slöt sig till kaffepannan som var laddad varje kväll. Det arrangerades även julfester där ärtsoppa och punsch stod på menyn. Dagen innan julfesten skottades det fram en väg, så att det gick att komma fram till stugan. Knuttarna var även hygglig mot damerna, genom att skotta fram ända fram till utedasset och förse det med en frigolitsits!

Parkvägen 4

Dorotea Motor Cykel Klubb FRIDAS hann inte hyra tvätteriet längre än ett par år, förrän politikerna beslutade att riva huset. Med stor besvikelse fick medlemmarna i klubben ytterligare en gång leta rätt på en ny klubblokal. Slutligen hittade de en lämplig lokal i källarvåningen på posthuset som de fick hyra. Medlemmarna hade fått löfte om att bygga om så mycket dom ville, bara det inte kostade hyresvärden några pengar. Lokalen var helt nedsliten när mc-klubben tog över, men i klubben fanns det en vilja och en massa händer med tummen på rätt ställe. Man fick tag på billigt virke på Dorotea sågen och så småningom hade man rustat upp lokalen med en summa av 15 000;-. Det enda som saknades var ett garage. Klubben fick tag på en liten lada på andra sidan av Björnens camping som gick att använda för cyklarnas övervintring.

Restaureringen av köket på Parkvägen 4 stod på programmet och det som man trodde var ett aprilskämt kom som en chock den första april 1981…en uppsägning från hyresvärden! Posten planerade en utbyggnad och behövde därmed lokalen. Nu var man 73 medlemmar varav ett 60-tal med egna motorcyklar som fick kämpa för klubbens existens.

Efter mycket om och men, fick medlemmarna i FRIDAS behålla lokalen och nya tag gjordes för att leda klubben in i framtiden.

Behovet att få hålla till någonstans för att meka, skriva och putsa sina hojar blev allt större och inte förrän på början av 80-talet fick man hyra källarvåningen i gamla slakteriet på idrottsvägen av Svenska Motor Föreningen eller rättare sagt raggare!

Nu fick man i lugn och ro klappa om pärlan!

Största klubb i Sverige

Inte riktigt den största i Sverige, men en av den största var FRIDAS och året 1984. 100 medlemmar varav 60 ägde sin egen hoj.

Detta år firade man även 10 års jubileum…allt började med 125:or och nu rullade man på något större maskiner!

Knuttor

Den första kvinnliga innehavaren av motorcykelkörkort i Dorotea var Sally Sundström som tog ”lappen” 1945.

Den första kvinnliga mc föraren var Ann Sellgren som tog sitt efterlängtade körkort vid arton års ålder. De mc frälsta bröderna Ulf och jan Sellgren Hjälpte Ann på traven.

FRIDAS har haft en hel del kvinnliga medlemmar och det hela slutade med att en kvinna fick styra hela klubben, blev det någon ordning tro…? Kvinnan i frågan var Pia Nordlöf som körde sitt sidovagnsekipage som om hon inte hade gjort annat. Nog fick det pojkarna att tappa hakan då dem fick syn på den kvinnliga mc- och ordföraren!

//Skriven av: Miranda Frings

Nyheter:

 

Årets 45an träff hålls den 7-9 Juli. Varmt Välkomna!

 

Nytt bg-nr: 5939-7786

 

100 kr enskild/250 kr familj för medlemsskap.

 

Vi finns nu även på Facebook!

 

https://www.facebook.com/dmckfridas